Projekt i realizacja

Karolina Głowacka pisze na portalu Tok FM o projekcie Germania – projekcie, którym kierował Albert Speer, „nadworny” architekt Adolfa Hitlera. Zlecenie otrzymał w 1937 roku, a już w styczniu 1938 r. publicznie zaprezentował plany przebudowy Berlina na niespotykaną skalę. Miała powstać Germania – stolica Tysiącletniej Rzeczy, a więc centrum całego ‚cywilizowanego’ świata.

Prof. Eugeniusz Cezary Król z Collegium Civitas przypomina, że podobnie próbowano budować w Związku Radzieckim. Mimo wrogości ideologicznej, te systemy były względem siebie podobne. Również jeśli chodzi o pojmowanie architektury, nie tyle w sensie użytkowym, ile reprezentacyjnym. Miała zaświadczać o potędze władzy, ludzkie potrzeby nie były ważne.

Ani Autorka artykułu, ani p. porofesor Król nie zwrócili uwagi, że taki obiekt od dawien dawna stoi w państwie, które z totalitaryzmewm nie ma (przynajmniej dotąd) nic wspólnego. Nie zwrócili uwagi na to, że niemieccy projektanci po prostu bezczelnie ukradli cudzy pomysł. Totalitaryzm nigdy nie sprzyjał kreatywności…

Model wielkiej hali, „świątyni nazizmu” z olbrzymią kopułą (zdjęcie propagandowe z 1939 roku):

Świątynia nazizmu

Siedziba Kongresu Stanów Zjednoczonych (zdjęcie z Wikipedii):

Siedziba Kongresu Stanów Zjednoczonych

Gmach Teatru Wielkiego jest podobny, ale amerykański Kapitol bardziej (zdjęcie z Wikipedii).

Teatr Wielki w Warszawie

Dodaj komentarz